تاریخ انتشار: سه شنبه 1402/03/02 - 11:16
کد خبر: 471136

گمانه زنی اصلاح طلبان از آینده سیاسی شمخانی/ خیز برای ریاست مجلس یا پاستور!

گمانه زنی اصلاح طلبان از آینده سیاسی شمخانی/ خیز برای ریاست مجلس یا پاستور!

در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد، شمخانی فاصله معناداری از عالم سیاست گرفت. او یکی از حامیان میرحسین موسوی در انتخابات ۸۸ به حساب می‌آمد. با روی کار آمدن حسن روحانی در دولت دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی شد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ روز گذشته با حکم رئیس جمهور، سردار احمدیان بعد از ده سال جایگزین علی شمخانی در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و نماینده رهبر انقلاب در این شورا شد. شمخانی هم با حکم رهبر انقلاب به عنوان مشاور سیاسی رهبری و عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب شد.

یکی از رسانه‌های اصلاح طلب در گمانه زنی درباره آینده شمخانی نوشته است:

«علی شمخانی»، در تمام این سال‌های حضور در عرصه سیاسی ایران تلاش کرده خود را به‌عنوان یک جریان سوم و فردی فراحزبی و ورای دسته‌بندی‌های مرسوم و مألوف تعریف کند.

او کسی است که وزیر دفاع دولت سیدمحمد خاتمی بود، اما در دور بعدی  انتخابات ریاست جمهوری  یعنی در سال ۱۳۸۰ به طور مستقل نامزد انتخابات شد و در مقابل رئیس خود و رئیس دولت اصلاحات قرار گرفت.

پس از آن، یعنی در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد، شمخانی فاصله معناداری از عالم سیاست گرفت. او یکی از حامیان میرحسین موسوی در انتخابات ۸۸ به حساب می‌آمد. با روی کار آمدن حسن روحانی در دولت دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی شد.

سناریوی نخست؛ ادامه فعالیت و نقش‌آفرینی سیاسی با تلاش برای کسب ریاست پارلمان: در صورت علاقه او به باقی ماندن و ادامه فعالیت در میدان سیاست کشور، در دسترس‌ترین حالت برای او، تلاش در راستای ورود به مجلس شورای اسلامی است. این احتمال دور از انتظار نیست که شمخانی با توجه به جایگاه سیاسی ویژه خود، طی ماه‌های آینده به سمت ایجاد یک ائتلاف انتخاباتی برای حضور پرقدرت درانتخابات مجلس دوازدهم گام بر دارد.

سناریو دوم؛ خیر بلند برای تسخیر «پاستور»: فراتر از ورود به مجلس، گام بلندتر شمخانی می‌تواند خیز بلند برای رقابت بر سر ریاست پاستور باشد. او می‌تواند در انتخابات ۱۴۰۴ در صورت تایید از سوی شورای نگهبان یکی از رقیب‌های جدی برای سید ابراهیم رئیسی باشد. نکته قابل تامل در این بین این است که شمخانی می‌تواند مورد اجماع میانه‌ور‌ها و حتی مورد حمایت اصلاح‌طلبان نیز قرار بگیرد.

سناریوی سوم؛ بازنشستگی و ایفای نقش‌های مشاوره‌ای: در دسترس‌ترین گزینه برای علی شمخانی بعد از برکناری پذیرش بازنشستگی و ایفای نقش‌های مشاوره‌ای در دستگاه‌های تصمیم‌گیری امنیتی و نظامی کشور است. به هر حال او بخش بزرگی از حیات خود را با حضور در مناصب کلیدی تصمیم‌گیری سپری کرده و به نظر می‌رسد بازنشستگی او نمی‌تواند به معنای با کناره‌گیری کامل از صحنه باشد.

منبع: جهان نیوز

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
بیرانوند به بازی پرسپولیس رسید
کاریکاتور| خشونت پلیس آمریکا علیه دانشجویان معترض؛ وقتی آزادی بیان می‌میرد
گرامیداشت مقام استاد و مربی در سپاه +عکس
کاریکاتور| گرانی سرسام‌آور در سرزمین‌های اشغالی
مستمری والدین شهدا افزایش یافت
آغاز تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس از امشب
محرومیت معلمان خرید خدمات و حق‌التدریس از عیدی روز معلم
یادی از اسکوییِ فقید؛ صدای ماندگار ورزش
پیگیری لغو مصوبه «افزایش سن بازنشستگی» در مجلس آینده
تقلب ناشیانه BBC از CNN در ماجرای فوت نیکا شاکرمی
علم‌الهدی: سرکوب دانشگاهیان، نشانه سقوط وجهه دموکراتیک غرب است
دادستان کل کشور: لازمه فسادزدایی نظارت هوشمند است
حسینی: لزوم تبیین ماهیت واقعی تمدن غرب برای جوانان
برگزاری اولین جلسه هیات اجرایی موقت فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس دوازدهم +اسامی اعضا
رستمی: ایران اسلامی به حاکمیت عقل و عدل در جهان نزدیک شده است
اعتراف تازه رسانه‌های رسمی رژیم صهیونیستی درباره حمله ایران
۵ تکنیک [تست شده] برای تمیز کردن کیف چرم طبیعی و مصنوعی
سرمربی پرسپولیس جایگزین حمید مطهری در تیم ملی ؟
معلم‌های سلبریتی که نمی‌شناسید! +فیلم
کلاهبرداری اینترنتی خودش را خواننده سرشناس جا زد
دریافت هرگونه هدیه از سوی کارمندان دولت ممنوع
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top